Maak een afspraak

Zo blijf jij jong!

Tips om AGE-niveaus te verminderen

Is jouw 'Advanced Glycation Endproducts' score te hoog of wil je deze laag houden?

Verschillende strategieën kunnen u helpen uw AGE's te verminderen.
Lees hieronder verder...

Kies verschillende kookmethodes

De meest effectieve manier om uw inname van AGE's te verminderen, is door gezondere kookmethoden te kiezen. 
In plaats van droog, hoog vuur te gebruiken om te koken, kun je proberen om te stoven, pocheren, koken en stomen. 

Koken met vochtige hitte, bij lagere temperaturen en voor kortere periodes, alles helpt om de AGE-vorming laag te houden. Bovendien kan het koken van vlees met zure ingrediënten, zoals azijn, tomatensap of citroensap, de AGE-productie met wel 50% verminderen. 

Koken op keramische oppervlakken - in plaats van rechtstreeks op metaal - kan ook de AGE-productie verminderen. 

Slowcookers worden beschouwd als een van de gezondste manieren om voedsel te bereiden!

Beperk voedingsmiddelen met een hoog AGE’s

Gefrituurd en sterk bewerkte voedingsmiddelen bevatten hogere niveaus van AGE's. 

Bepaalde voedingsmiddelen, zoals dierlijk voedsel, hebben de neiging om ook hoger te zijn in AGE's. Deze omvatten vlees (vooral rood vlees), bepaalde kazen, gebakken eieren, boter, roomkaas, margarine, mayonaise, oliën en noten. Probeer deze voedingsmiddelen te elimineren of te beperken en kies in plaats daarvan voor verse, hele voedingsmiddelen met een lager AGE-gehalte.  

Voedsel zoals fruit, groenten en volle granen hebben bijvoorbeeld lagere niveaus, zelfs na het koken. 

Eet een dieet dat rijk is aan antioxidanten

In laboratoriumonderzoeken is aangetoond dat natuurlijke antioxidanten, zoals vitamine C en quercetine, de vorming van AGE. 
Bovendien hebben verschillende dierstudies aangetoond dat sommige natuurlijke plantenfenolen de negatieve gezondheidseffecten van AGE's kunnen verminderen. 

Een daarvan is de samengestelde curcumine, die wordt aangetroffen in kurkuma. Resveratrol, dat te vinden is in de schil van donker fruit zoals druiven, bosbessen en frambozen, kan eveneens helpen. 

Daarom kan een dieet vol kleurrijke vruchten, groenten, kruiden en specerijen helpen beschermen tegen de schadelijke effecten van AGE's. 

Kom in beweging

Afgezien van een dieet, kan een inactieve levensstijl ervoor zorgen dat de AGE-niveaus omhoogschieten. Daarentegen is aangetoond dat regelmatige lichaamsbeweging en een actieve levensstijl het aantal AGE's in het lichaam verminderen.  

Een studie bij 17 vrouwen van middelbare leeftijd wees uit dat degenen die het aantal stappen dat ze per dag namen verhoogden, een vermindering van de AGE-niveaus ervoeren.

Het komt neer op

Moderne diëten dragen bij aan hogere niveaus van schadelijke AGE's in het lichaam. 
Dit is zorgwekkend, aangezien hoge AGE-waarden verband houden met de meeste chronische ziekten. 

Het goede nieuws is dat u uw niveaus kunt verlagen met een paar eenvoudige strategieën. 

Kies heel voedsel, gezondere kookmethodes en een actieve levensstijl om uw gezondheid te beschermen